Tags

, , , , , , , , , , , , ,

rechtbank90Cees (40) en Lianne ontmoetten elkaar bij het zwembad van de kinderen. Ze zitten midden in de scheiding. Cees wilde met Lianne praten over de kinderen, dat hij ze vaker wil zien. Cees ontsteekt in woede en zegt tegen Lianne: ‘Als je niet met mij gaat praten dan zal ik als ik jou was maar een afspraak maken met de tandarts, want ik sla je helemaal in elkaar’.

 
Lianne vraagt een contactverbod aan en dat krijgt ze. Maar dat maakte Cees niets uit. 2 maanden lang bestookt hij haar met dreigende smsjes, email en whatsapp. Met teksten als: ‘Als jij godverdomme niet heel snel je hoofd uit je eigenwijze culo trekt kom ik je helpen het te doen’. ‘En daarna ram ik je kop door de spiegel heen’. ’En ik ga je nu te pakken nemen, dom of niet, niemand anders laat jou de grenzen zien, dus moet ik het helaas zelf maar opknappen’. ‘Ik begin steeds meer na te denken over een wereld zonder jou’. ‘Het wordt tijd om jou te stoppen, want niemand anders doet het’. ‘Maar ik ga niet alleen naar de hel’. ‘ Jij gaat mee al is dat het laatste wat ik doe hier op deze planeet’. ‘Ik droom ervan om jou te zien kreperen’. ‘Alleen die dag is voor mij zo slecht ervaren dat ik je daarom al zou kunnen vermoorden’. ‘Alles op een rijtje zettend krijg ik steeds meer het gevoel je kapot te maken, omdat je gewoon niet anders verdient’. ‘As je niet stopt, maak ik je af’. ‘Dan kom ik je afmaken binnen hele korte tijd’. ‘ Ik kom je dood schoppen’. ‘ Ik ga nu echt voorbereiden op het einde’. ‘Ik gun je niet het plezier van het leven. Kinderen prima verzorgd in een pleeggezin’. ‘Je creëert je eigen moordenaar op deze manier’. ‘Ik simpelweg een einde maak aan jouw praatjes die je nek om te draaien’. ‘Als ik nu een pistool zou hebben gehad en jij zat naast me had ik het hele magazijn in je gezicht leeggeschoten’.

 
Cees maakte ook een Facebookaccount aan op de naam van Lianne en benaderde haar vrienden. Hij postte er berichten en foto’s.

 
Cees zegt dat hij met Lianne over de kinderen wilde praten maar Lianne wilde dat niet. Dat het voor hem een ophoping van frustraties is. En dat hij na 2 maanden dreigende berichten te hebben gestuurd er wel achter kwam dat het eigenlijk geen zin had. Maar toen was hij al door de politie meegenomen en Cees zit al een maand in de gevangenis.

 
Cees zit al een jaar overspannen thuis. Hij heeft een WW uitkering en hij heeft schulden en psychische problemen. Daar heeft hij inmiddels hulp voor. En hij gebruikt geen drugs meer.

 
Cees heeft een strafblad. Cees had al eerder schulden en heeft een hennepkwekerij in huis gehad om zijn schulden te kunnen betalen. De rechter zegt dat Cees verkeerde keuzes maakt. Cees zegt dat hij het niet meer wil doen, dat het geen zin heeft. Hij ziet nu dat het nergens toe leidt.

 
De officier van justitie vindt de feiten bewezen. Bedreiging en stalking. Ze vindt dat hij flink gestraft moet worden. Lianne schreef een slachtofferverklaring, de officier leest een stukje op. Lianne houdt de deuren op slot. Hij komt vaak langs. Lianne heeft psychische hulp, ze functioneert niet goed, zowel als moeder als op haar werk. En dat Cees ermee moet stoppen.

 
De officier vreest voor zijn toekomst, dat hij het weer gaat doen. Ze eist 180 uur werkstraf en een voorwaardelijke gevangenisstraf van 3 maanden min 29 dagen dat hij al vast zit, met een proeftijd van 2 jaar plus een meldingsplicht bij de reclassering.

 
Zij advocaat vertelt dat Cees al een tijdje bij Brijder in behandeling s voor zijn drugsprobleem. Ze hoopt op een werkstraf, dan kan hij naar huis en zijn huur betalen, anders is hij zijn huis kwijt.

 
De politierechter doet meteen uitspraak. De rechter vindt de feiten bewezen. Hij zegt dat de feiten er niet om liegen en dat justitie het zwaar opneemt. De rechter noemt het een rampscheiding. Hij geeft Cees een werkstraf zodat hij weer leert het werk op te pakken. Hij krijgt 120 uur werkstraf, 3 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf min 29 dagen die hij al zit, met een proeftijd van 2 jaar en meldingsplicht bij de reclassering. Cees hoeft niet meer terug naar de gevangenis.

